събота, 25 август 2007 г.

Paris, Texas

Има такива филми, дето още докато ги гледаш си знаеш, че са много по "дебели" от всичко, което можеш да видиш на първо гледане. Всяка сцена и ситуация е толкова наситена със смисъл и подсмисъл и надсмисъл, че човек едва успява да попие една трета от всичко. И то само ако страшно много внимава.

И с този филм така. Дължината му е почти 2 часа и половина, но по-голямата част натрупва напрежение и подготвя за последния около половин час, който е смазващ.
Мисля, че първата и основна идея, която съшива всичко е "синовете плащат за грешките на бащите си".

Интересна градация почва от шегата на бащата – на най първия баща, от когото започва всичко – "Срещнах жена си в Париж… Тексас". В началото шегата е смешна, но с времето и със задълбочаването на манията на бащата, че съпругата му е "fancy lady" всякакъв хумор изчезва, особено след като той окончателно изпуска споменаването Тексас, сякаш е нещо срамно и така кара жена си да се чувства засрамена и нищожна. "Никой не е по-сляп от онзи, който не иска да види" – Травис-Бащата здраво е стиснал очи и отказва да види доброто момиче, което му се паднало, а вместо това настоява, че тя е съвсем различна. ИСКА тя да е съвсем различна. Така се получава, че Травис-Бащата и Травис-Синът имат не само общо име, но и обща мечта – за жената, която да сподели живота им. Синът в крайна сметка успява да реализира мечтата на баща си, но като всяка постигната мечта и тази загубва ореола на недостижимостта си веднага щом се превръща в част от прозаичната реалност.

Понякога огънят на реализираните мечти тихо изтлява, но друг път се случва той да изпепели всичко преди да утихне. Любовта на Джейн и Травис ми напомня друга една любовна история, разказана в "Горчива луна" – двама души, които толкова страстно се жадуват, толкова неистово се желаят, че за тях няма друг изход освен да забият зъби един в друг в опит да се приближат максимално и да утолят жаждата си за другия. Любовта е нежност. Но това не е любов. Това е страст, а тя е стръвна и алчна. Разликата между двете истории обаче е в това, че безумците от "Горчива луна" не намесиха дете в лудостта си, за разлика от Джейн и Травис. Джейн започва да се променя именно около раждането на детето. Тя се чувства пленница и това няма нищо общо с факта, че е толкова млада. Идеята, която ми се струва най-близка тук, макар и да изглежда странно, са българските митове за самодивите – волни, диви жени, в които мъжете се влюбват безпаметно, отвличат ги, защото това е единственият начин да ги притежават, обвързват ги със себе си, чрез раждането на дете и после живеят спокойно, защото смятат, че вече нищо не може да отдели тази жена от тях. Ха, никой не е по-сляп от онзи, който иска да вижда нещо различно от действителността. За една жена, майчинството е най-висшата форма на осъществяване, но за една самодива, най-важна е свободата. Винаги свободата.

Другият брат от своя стана има съвсем различна история. Ако Травис е емоционален и див и е осъществил мечтата на баща си да свърже живота си с една определена, великолепна жена, то Уолтър е практичен, разумен, уравновесен и буквален. Баща му мечтае за френско момиче. Уолтър се сдобива с френско момиче. Но връзката им и животът им са съвсем крехки и вероятно биха рухнали доста по-рано ако не беше се появило детето. За разлика от изпепеляващата страст на Джейн и Травис, Ан и Уолтър са започнали от пепел от самото начало и не са прогресирали особено чак до идването на Хънтър. Той е lovechild и успява да внесе тази искра навсякъде около себе си. Затова и след като той изчезва от живота им, тяхното участие във филма така рязко прекъсва. Без него ТЕ не съществуват.

Интересно е, обаче, че въпреки всички скрити пукнатини, дефекти и проблеми, на домашното филмче, което са записали, всички са толкова щастливи. Сякаш хората се чувстват длъжни да изглеждат щастливи, когато към тях е насочена камера. Като че ли е грях и престъпление да покажеш на камерата истинския себе си, заради грозното суеверие, че тя ще открадне същността ти. Затова хората усърдно хранят камерата-вампир с фалшиви усмивки.

За съжаление този фалш и преструвка често се оказват твърде удобни и човек се отпуска и съществува в тях постоянно и. След като толкова дълго един човек се е самозаблуждавал и се е крил, у него неизменно се настанява страх от момента, в който ще трябва да приеме истината и да се "приземи" от облаците, в които се е носил. Именно това изразява страхът на Травис да лети. "Не ме е страх от високото", казва той, "страх ме е от падането". Точно заради този страх от осъзнаване и приземяване той изчезва в Мексико – дива, неангажираща, граничеща с фантазията земя, където можеш да се скриеш от всичко, дори от страховете си. Впрочем тук ме блъсна ужасно силно една възможна връзка с края на " По пътя". Изглежда хората никога не "пътуват" до Мексико, а "бягат" натам, за да се спасят от истината.

Както казах в началото, целия филм надгражда и натрупва впечатления и напрежение за постигане на доста тежкия финал. Травис-Синът, който вече сам е баща повежда собствения си син по следите на изгубената самодива.
О, тази сцена, в която синът води баща си по усет, след коя кола да кара, за да я намерят, почти ме разплака. Ужасно много ми напомни "Song to say good-bye". Този филм нищо чудно да е вдъхновил доста повече творци, отколкото можем да преброим.

И тъй финалът. Онова място, където я намират, с безбройните му врати, с безликите хора, фалшивата искреност и престорена нежност. Място което специално е създадено, за да подтиква хората да си създават илюзии и да живеят фантазиите си – сами в мрака. Тази ситуация ужасно много напомня глупавия навик на хората да издигат привидни прегради между себе си и онова което най-силно желаят, а после да прекарат целия си живот в опит да разрушат тези прегради. Илюзията и заблудата е пропила това място напълно. Още преди да влезеш те посрещат изрисуваните отвън графити – Статуята на свободата и лицето на млад индианец. И двете фигури са символ на свобода, сила и гордост – нещо, което съвсем буквално остава извън стените на онова място. Истината е, че тези жени са блудници, но с какво те са различни от актрисите да речем? И те като актрисите обличат костюми, влизат в образ и изнасят представление, което цели да удовлетвори публика, макар и само от един човек. Тогава откъде идва чувството на унижение – от забраната да вижда лицето на публиката си сякаш са недостойни за това; от факта, че са сложени зад витрина като стоки за продан.

И сред целия този ослепителен фалш се състои най истинското разкриване между Джейн и Травис - доказателството, че ако искаш да видиш, нищо не може да те заслепи, ако си решен да се изправиш срещу страховете си, никакви прегради не могат да те спрат….

И краят.

При срещата им, Майката и Синът са в зелени дрехи, а Бащата стои отвън сред зелена светлина на паркинга. Сякаш е светнал един огромен зелен светофар, който заявява на всички, че им е позволено да продължат пътя си.
Любовта тържествува.

Грозната страст е победена и мълчи засрамена.

Животът продължава. Което е по принцип е неговото основно свойство и цел

1 коментар:

Анонимен каза...

тъй като преди малко close-нах player-a ..и все още ми е мътилка в глава - мислех си да изкачам докато ми отговориш на писмото и от днес и там да обсъдим Париж...щата Тексас, но все пак да добавя и аз две думи:

Всъщност гледам филма за втори път..първият път го гледах като някакво междинно-интересно предаване по кабеларката, без въобще да се замислям какво гледам. Сега обаче съм изненадан..невероятно е, най-най-първото нещо което си помислих беше именно видеото на song to say goodbye на placebo! лапето пак е русо, бащата си е почти полудял, а майката може да се приеме като "лудница", в която the 2 of us ще намерят лек..началните моменти с объркания, изпаднал в амнезия брадясал човечец, на възраст далеч над тази, на която очаквах, че ще е главният герой също са силни. най-последното пък което си помислих беше за зеления цвят. нормално - все пак са последни кадри..но се радвам че го прочетох тук, защото сам най-вероятно нямаше да се сетя какво символизира. а като каза бащата под зелена светлина..освен този кадър, има и доста други - чисто фотографски, оператоски красиви моменти! някак си очаквах травис да е отдръпнат и студен след това, което тя (не)е направила..а разбира се сцената в кабината (в началото обърнатия му стол, а после тя е обърната) е върховна.

впрочем той накъде отива накрая? и някаква идея дали онзи лудия на моста, крещейки за световна опастност си има значение и какво е то?

вчера гледах Faraway, So Close! и трябва да си призная, че ми хареса доста повече от Wings Of Desire (ах, колко много харесвам немското заглавие Himmel über Berlin)дори си мислех да (се опитам да) напиша пост в блога си - така и така ме разпъват на кръст, че не пиша там..надявам се че си го гледала..далечната близост де (: за крилете знам, че си фенка.

до скоро