неделя, 17 февруари 2008 г.

Боен Клуб

Не помня вече преди колко години гледах Боен Клуб за първи път. Помня обаче точния момент, когато започнах да гледам филма за втори път - около 2 минути след като привърших първото гледане. Ефектът от филма върху бездруго впечатлителното ми съзнание беше такъв, че просто трябваше да го видя отново, незабавно, веднага, на минутата. Така де, на втората минута - толкова отне да се пренавие обратно касетата.

Присетих се за тия отколешни емоции, защото тия дни в разговор с един познат младеж стана дума за Боен Клуб и се оказа, че мнението му за филма е тежко негативно, въпреки че никога не беше го гледал. Уважавам младежа, категорично не оспоравам правото му на мнение, затова не се опитах да му набия в главата колко греши. Така или иначе загубата си е негова. Но докато прехвърлях из ума си мисли, които категорично нямаше да споделя с него по повод на филма, се сетих, че след около деветото гледане, мен конкретно ме беше спохдило нещо като прозрение. Тогава ме занимаваха други неща и прозрението ми си остана във вид на няколко нахвърляни мисли по лист хартия. Сега, години по-късно, дойде времето да споделя собствено си виждане за Боен Клуб.

И така, този филм, момичета и момчета, мъже и жени - внимавате ли? - този филм разказва историята на Антихриста!

Доказателства? Нека да карам поред.
Както е известно, трите основни Християнски ценности са вяра, надежда и любов. Безусловната вяра в Бога, неумиращата надежда, всеопрощаващата любов. Всяка една от тези ценности в даден момент от филма е отречена категорично и недвусмислено. Нека да видим как става това.

Мисля, че най-лесно и най-безпроблемно е отхвърлена като ценност любовта. Може би, защото на хората винаги им е било твърде трудно да изпълняват Божията повеля да обичат всички свои братя и сестри. А може би любовта става толкова лесна жертва и, защото хората все по-рядко търсят чистата чувственост и емоционалната връзка помежду си и все повече разчитат да ги свързва само физическата, плътска страна на отношенията им. Във филма това е демонстрирано чрез небрежната забележка на Тайлър, че връзката му с Марла "не е любов, а спортно чукане". Именно този вулгарен израз влиза пълен разрез с възвишената природа на любовта, осмива я и я омаловажава изцяло.

Що се отнася до вярата, нещата стоят малко по-различно. Вярата е безусловна - тя не изисква обяснения или доказателства, не се подчинява на логика, вярата или я имаш, или не. Ето защо Тайлър дори не се опитва да разруши човешката вяра, а вместо това се възползва от нея, като подменя нейния обект. Това става ясно от твърдението на Разказвача, който описва отношението на последователите към техния водач: "In Tyler we trusted". Тази деректна, точна замяна в мотото "In God we trust" показва, че една определена група хора упованието и вярата в земния им живот вече не е, ако изобщо някога е бил, разпнатият християнски бог, а един жив, реален, дишащ (почти)човек - Тайлър Дърдън.

Вероятно най-трудна за преборване си остава надеждата. Независимо от тяхната националност, религия или убеждения, хората винаги имат надежда. Не случайно се казва, че тя умира последна - идеята е, че тя изчезва само след като угасне и последната искра на човешкия живот. Но колкото и трудно да изглежда, колкото и дълбоко да е вкоренена надеждата у човешката личност, новоизпеченият идеолог Тайлър намира начин да се справи и с нея. Точната ситуация, когато това се случва ми е любим момент от филма и ще я предам по-подробно, като почна и по отдалече.

Известна е историята, че по пътя на Христос към Голгота, при едно от спиранията по пътя, някой Му подал парче плат да избърше лицето си, а когато Той го върнал, върху него се бил отбелязал образът Му. Тази реликва - дали наистина е съществувала или не, не е моя работа да определя - е била източник на огромна надежда сред хората. Надявали са се, че ако успеят да се докоснат до нея или поне да се доближат до този Божи лик, те ще получат Неговото благоволение, ще бъдат изцелени, нахранени, спасени.

Обратно към филма и връзката с горната история - за да се спаси от безсънието, Разказвача посещава групи за взаимна подкрепа на хора страдащи от различни здравословни проблеми и се преструва, че има съответното заболяване. В един от случаите, когато изплаква престорената си мъка, опрял лице о гърдите на Боб, Разказвача също оставя върху тениската на приятеля си отпечатък от лицето си. Но ако Божието изображение е попаднало върху плата чрез попилата в него кръв, лицето на Разказвача, "останало" на тениската на Боб, се състои от фалшиви сълзи, пот и сополи. И именно докато се взира в този свой отпечатък, Разказвачът осъзнава: "Свободата идва тогава, когато изгубиш всичко, дори надеждата."

И това е то, тази е сделката, която Антихристът предлага - да се размени надежда срещу свобода. От този момент нататък на последователите му се предоставя този избор - да се откажат от всичко онова, което са смятали, че им осигурява сигурност, утеха и подкрепа, за да получат едно единствено нещо в замяна, само едно безценно благо - правото да правят всичко което пожелаят и да пожелават всичко, за което се сетят, без да се тревожат че някой ще ги накаже, ако сбъркат. Те ще бъдат свободни:
- свободни да вземат каквото желаят;
- свободни да живеят;
- свободни да грешат;
- свободни да унищожат, пренебрегнат или задоволяват тялото си;
- свободни да носят последиците от желанията и грешките си.

Може би на пръв поглед желанието да освободиш хората не изглежда кой знае колко голям грях, но ако се погледне по отблизо става ясно, че тази свобода няма нищо общо да речем с освобождаването на духа или ума. Това освобождаване по-скоро прилича на анархията и хаоса. Според Тайлър, човешката цивилизация и наложеният от нея ред всъщност са поробили човека. Ето защо той не предлага някаква нова система от правила и мерки, а липса на каквато и да било система. Тъкмо в нощта преди да изчезне, Тайлър казва на Разазвача: "Мечтата ми е да видя как сред руините на Манхатън израства истинска дива гора и из нея бродят елени."

Интересното е, че от гледна точка на Тайлър, той всъщност помага на хората да слязат от върховете, които са покорили по пътя на еволюцията си и, на които в едни момент са се оказали затворници, и да се върнат обратно до дъното, от което са тръгнали. По пътя надолу хората губят удобствата, лукса и привилегиите, които са си създали, но се отървават и от тежките отговорности и сковаващите условности. Така на практика, Тайлър ги спасява от закърнелия им подреден живот и ги прави свободни.

Както казах, това е историята на пришествито на Антихриста. История, която привидно се развива по всички правила. Чак докато се оказва, че страшният грозен Антихрист е всъщност още един Спасител.

Остава само хората да решат, кой и как биха искали да ги спаси.

10 коментара:

Nixon каза...

Човече, гениално е. Вече имам нов възглед на филма. Не бях се замислял толкова дълбоко за същността му. Като го гледах за пръв път още по време на филма си мислех, тоя пич Тейлър ме кефи с това свободно мислене, не е повлиян от парите и модерния свят, той просто си живее живота. Бях някаде на момента с онова азиатско момче дето искаше да стане ветиринар. Тейлър наистина освободи този човек, който ще постигне една от целите с в живота, защото ще се готви за нея на живот и смърт. Това ще направи момчето упорито, за целта си, с една дума е свободен да я осъществи. След това обаче почнах малко да се разочаровам от Тейлър, казвах си "Този човек малко прекали". Особенно на края като взривиха компаниите за кредитни карти, вече си казах "това наистина е прекалено". Но след ден - два мислих по филма и не го приемах така. Реших, че това е начина всички да бъдат свободни, почвайки от нулата борейки се за живота си, всички щяха да станат свободни. Така разбирах филма до преди няколко минути, но сега..
Само с едно не съм много съгласен с това, че не определя нови правила и т.н. В Боен Клуб има 8 правила, но не са нещо за подражание или не знам как точно да се изразя, не са нещо като 10-те Божи заповеди :D Но както и да е. Хареса ми това което си написал и мисля, че си прав.

Дени каза...

Хехе, благодаря за добрите думи и се радвам, че съм успяла да "просветля" някого. Все пак, обърни внимание, че това е лично мое мнение, с което никого не задължавам. Да не говорим пък, че филмът е толкова "дълбок" и има толкова слоеве смисъл и подсмисъл, че аз горе-долу съм го поодраскала.
Искаш ли пример?

The worker bees can leave
Even drones can fly away
The Queen is their slave

сравни с:

"Както добре знае всеки полуосъзнат материалист, каквото държиш, държи теб."

Доста още неща може да се изровят от тази красива история. За щастие, можем да продължаваме да й се радваме и занапред. Аз поне така мисля да направя :)

Анонимен каза...

Явно нищо не си разбрал/а от филма...тълкуванието ти е идиотско

Дени каза...

"Явно нищо не си разбрал/а от филма...тълкуванието ти е идиотско"

Убедена съм, че има и други възможни тълкувания. Точно затова казах, че филмът е прекалено дълбок, за да се изчерпи с един коментар и подчертах, че мнението е лично мое. Ще рече, никого не задължавам с него.
Ти вероятно имаш свое тълкуване... безименни човече?

Анонимен каза...

Филма безпорно е невероятен и не само ефектите и сценария....Има и доста вмикнати размисли относно теорията на хаоса,на която съм голям фен и въпреки че не я изпълнявам,й се възхищавам.И по точно на невероятния живец и харизматичност и желание за живот,който се усеща в хората които следват тази теория.

Анонимен каза...

Очевидно си останала очарована от филма. Аз също много го харесвам. Но за това дали съдържа дълбок смисъл - можем да поспорим.
За мен дълбокият смисъл във Боен Клуб остава между кориците на книгата. Атмосферата, оригиналният диалог, оригиналният край и най-вече тоновете информация които просто бликат от всяка страница. Филмът само загатва за всичко това. Прочети книгата. На английски по възможност. Трудна е първите 20 страници докато свикнеш със стила на Паланик, но след като я прочетеш със сигурност ще погледнеш на сюжета по съвсем друг начин.

Unknown каза...

Всъщност, освен ако не забравям нещо, почти през цялото време Тайлър следва философията на анархизма, което не е нищо ново. Мисля че това изключва присъствието на всякакъв елемент на религия. И именно... представете си какъв би бил светогледа ви ако не бяхте чували за Христос, Аллах, рогати зачервени мъже и.т.н.

Анонимен каза...

Браво! Първият абзац все едно съм го писал аз. :)
Иначе за надеждата - във филма Разказвачът директно казва "And then, something happened. I let go. Lost in oblivion. Dark and silent and complete. I found freedom. Losing all hope was freedom."

SeiDza каза...

''Човек се ражда свободен, а насвсякъде е в окови. Как е станала тази промяна ? Не знам . как може да бъде узаконена ? Мисля че мога да отговоря на този въпрос.'' така започва една велика книга, променила света през 18 век . ''Боен Клуб'' заварва света в края на 20 век и отправя предизвикателство към 21.Идеята на филма може да бъде разбирана и неразбирана по много начини. Надеждата, вярата и любовта са просто стойности, които сме усвоили без никога да се съмняваме в тях. Точно както сме приели да бъдем консуматори, пасивни и безразлични крепители на един безличен, корпоративен световен ред без човешки облик. Идеята на ''Боен Клуб'' не е да проповядва анархия или нихилизъм, нито някаква определена философия, а да ни накара да поставим под въпрос света в който живеем и в който вярваме повече от всичко и от който черпим всичките си аргументи. ''Преди да загубим всичко сме неспособни да спечелим каквото и да е'' - тоест да забравим всичките си обусловености и да престанем да се идентифицираме с външни неща,а да погледнем на себе си такива каквито сме - същества, които ще умрат. И понеже сме забравили, че сме смъртни и нещата към които се стремим и които ценим повече от всичко са ''смъртни'', преходни неща. Изпускаме основното. Губим есенцията на живота, която е човешкото ни качество. В древността са гледали на човека като на мерило за всички неща. Защо ? Дали човекът, който гледа риалити шоута,не може да диша без социални мрежи и яде изкуствена храна може да бъде мерило на всички неща ?Отговорете си сами на това. Тук само бих препратил към първа глава на една велика книга на един велик автор озаглавена:''За трите метаморфози на човешкия дух'' Също препращам към един друг един предизвикател на съвременния свят известният антрополог и магьосник К.К. и неговите очарователни книги. И разбира се ако вече сте ги чели и сте си блъскали главата можете да потърсите още един предизвикател на всички западни ценности - безсмъртният руснак, човекът с шестте имена.

Анонимен каза...

Хора, останових че наистина всеки си има свое мнение за филма, но мисля, че не всеки е разбрал краят както мен. Не знам дали сте забелязали филмът свършва как Едуард Нортън (Тайлър Дърдан) и жената Марла, които са главните герои във филма - те са два самотника. Така и започва филма. Та, да се върнем на края, двамата ДЪРЖЕЙКИ СЕ ЗА РЪКА на фона на "срутващите се сгради" - тези сгради са метафора на плана на измисленият от Разказвачът (Едуард Нортън) - Брад Пит. Той е толкова самотен, че си измисля този образ - образът, който представя това, което винаги е желал. Та, някои възприемат края като победа на Антихриста - второто Аз на Тайлър, а лично аз възприемам като "разруха" (в случая сградите) на този заговор, план.